האם ניתן לקדם אתר אינטרנט למקום ראשון בגוגל?

רבים שואלים את אותה השאלה כל פעם מחדש ולמרות שהתשובה היא "כן, ניתן" , רבים עדיין לא חושבים כך.

אז בואו ויחד נעשה סדר בנושא של קידום אתרים בגוגל למקום ראשון – קידום אתרים לצמרת תוצאות החיפוש.

מה זה בעצם קידום אתרים?

כאשר מדברים על קידום אתרים, למעשה מתכוונים לתוצאה שכל בעל עסק רוצה לקבל והיא ללא כל ספק מקום גבוה בתוצאות חיפוש במנועי חיפוש נפוצים במדינה, בה בעל עסק עובד.

הרצון להיות גבוה הוא למעשה הנגזרת מתוך הבנה וידיעה, כי ברגע שלקוח פוטנציאלי שלו מחפש שרות או מוצר, סיכוי מאוד גדול שיבצע זאת באמצעות מנוע חיפוש ולכן חשיבות עליונה שיופיע בתוצאות אלו בזמן החיפוש.

שאל תטעו – מיקום גובה בחיפוש, זוהי תוצאה של פעילות מורכבת מאוד ופרוסה על פני תקופת זמן ארוכה ואם מדובר על תחומים תחרותיים, תקופת זמן זאת יכולה להיות אף שנה.

ממה מורכב תהליך הקידום בגוגל?

אז נכון שכבר אמרנו שמדובר על תהליך ארוך ומורכב וכעת יחד נבין למה הוא מורכב.

למעשה חיפוש בגוגל מתבצע בעזרת מונחי חיפוש שמייצגים שרות או מוצר, כאשר הגישה כאן שבעל עסק "רוכב" על ביקוש שכבר קיים אצל לקוח שלו ללא צורך בחינוך שוק ביחש לטובין שלו, אם כי גם מקרים כאלו קיימים ומצריכים פעילות שונה לחלוטין שנקראת חינוך שוק, כמו שאמרנו קודם והשרות לצוך קבת תוצאה רצויה של חינוך השוק הינו מיתוג ופרסום – לעיתים יהיה זה באמצעות רדיו, טלויזיה ושילוט חוצות, אבל בוא נחזור ללנושא הכתבה.

הייתי אומר שתהליך קידום בגוגל מורכב משילוב של פעילות בתוך האתר וגם מחוץ לו, כאשר החלוקה כמעט ברוב המקרים לא שווה והכל תלוי מגורמים רבים, כאשר המרכזיים שבהם – איכות התוכן באתר, איכות הקוד של הארת המקודם, קישוריות פנימית וחיצונית, מהירות תגובה של האתר וגם השרת שעליו האתר מאוחסן ונושאים רבים אחרים (אם תרצו להרחיב אופקים בנושא, תוכלו לעשות זאת במאמר שמדבר בהרחבה על תהליך קידום אתרים אורגני במנוע חיפוש גוגל)

באיזה כלים משתמשים מקדמי אתרים במהלך פעילות הקידום?

למען האמת קיימים בשוק העולמי כלם רבים לטובת השגת תוצאות יפות בקידום, כאשר מבין הבולטים ומוכרים לכולם ניתן לציין את הכלים הבאים:

גוגל אנליטיקס של גוגל – מדובר על מערכת סטטיסטיקות של גוגל שמאפשרת לנו לעקוב אחרי כניסות ומקורות שלהן לאתר מקודם ולמדוד פרמטרים כגון זמנ שהיה באתר, אחוזי עזיבה באתר ברזולוציה של עמוד בודד, המרות באתר ונתונים רבים נוספים.

SEARCH CONSOLE של גוגל (בעבר היה זה המרכז למנהלי אתרים) – באמצעות כלי זה גוגל מתריאה בפני מנהלים של אתר על סוגיות טכניות למיניהן שבהן גוגל רואה נושאים חשובים שיש לטפל בהן, לדוגמא שגיאות סריקה שונות כגון שגיאות 404, סוג נוסף של בעיות שניתן להיחשף באמצעות הכלי זהו קישורים שונים שמובילים לאתר – ייתכן מאוד שביניהם יש קישורים שכדאי להסיר לחלוטין, כי רמת תרומתם מוטלת בספק.

PageSpeed Insights של גוגל – כלי זה מאפשר לנו לראות ציוני איכות שאתר שלנו מקבל אצל גוגל, כאשר ציונים אלו נעים בטווח בין 1 ל-100.

על ציוני איכות יכולים להשפיע נושאים שונים כמו לדוגמא משקל תמונות, סקריפטים של JAVASCRIPT או גיליונות סגנונות ועוד רבים נוספים (שלא נרחיב כאן) ולכן ככל שציון גבוה, כך יותר טוב.

 

SCREAMING FROG או WEBSITE AUDITOR – שתי תוכנות אלו הן מקבילות אחת לשניה, כאשר בבסיס הרעיון של התוכנות – ביצוע סריקה מקיפה של אתר והפקת דוחות מאוד מפורטים כל זאת תוך חיסכון בזמן ודיוק מירביים.

למעשה הפלט של תוכנות אלו יכול להפוך מבחינת מקדם אתרים בגוגל לסוג של תכנית עבודת קידום של הלקוח שלו.

 

HOTJAR או CLICKTALE – שני כלים שלמעשה מבחינת רוב התכונות הינם מקבילים אחד לשני, כאשר הכלים נועדו לתעד פעולות של גולשים באתר שלנו בעזרת הקלטת תזוזות עכבר ולחיצות על פריטים שונים בעמודים שונים באתר.

כמו כן, לכים אלו מייצרים מפות חום שמאפשרות לנו לגלות איזה איזורים הכי חשובים מבחינת גולשי האתר שלנו.

לעיתים קרובות בעזרת מפות חום אלו ניתן לגלות סוגיות שונות באתר שמצריכות טיפול ולא היינו יכול ים לדעת על עצם קיומן, אלא רק בעזרת כלים כמו כלים הנ"ל ודומיהם.

כמובן שקיימים כלים נוספים לקידום אתרים, אך נסתפק לבינתיים בכלים מרכזיים ומוכרים לכולם.

האם ניתן לקדם אתרים רק בגוגל?

לא, ממש לא – ניתן לקדם אתרים ועסקים לא רק בגוגל אלא גם באתרים אחרים שחלק יהיו גם הם מנועי חיפוש, אך נפוצים יותר במדינה מסוימת – לדוגמא מנוע חיפוש פופולארי בישראל הינו גוגל בעוד שברוסיה המנוע החיפוש הנפוץ ביותר הינו יאנדקס (ללא צל של ספק גם גוגל בשימוש ברוסיה, אך חלוקה לאחוזים מלמדת שהמנוע המוביל שם זהו יאנדקס).

האם ניתן לרכוש ידע וניסיון בקידום אתרים?

כמובן, איזו שאלה!

ניתן ללמוד ולצבור ניסיון בתחום הקידום באחת הקורסים לקידום אתרים בגוגל ושיווק באינטרנט שמאורגנים בצורה נפלאה על-ידי ותיקי תחום הקידום בארץ ולכן ניתן להבטיח שבקורסים אלו תרכשו לא רק ניסיון בתחום, אלא גם צורת התנהלות נכונה מול לקוחות עתידיים והרבה חוכמת חיים.

קורסים לקידום בדרך כלל מועברים בקבוצות קטנות בכיתות מחשבים עם חיבור לאינטרנט במטרה לבצע תרגולים והתנסויות עם כלים שונים שאת חלקם ציינתי למעלה.

קורסים לקידום נמשכים בד"כ כמוה חודשים תוך קיום פגישות פרונטליות בכיתה פעם או מספר פעמים בשבוע.

במהך הקורס כל תלמיד משתתף בפרויקט קידום של אתר בתחום שנבחר בדרך כלל על-ידו תוך עזקרה מהמרצה בקוס, כאשר המטרה לבחור נושא שלא יהיה מאוד תחרותי בכדי להשיג מטרות הקידום במהלך תהליך הלימודים ובך ליצור ניסיון כלשהו בתחום.

בסוף כל מחזור של הקורס לקידום, כל תלמיד עושה מבחן ומקבל ציון ובסוף מוענקת לסטודנת תעודת גמר.

חייב לציין שכיום בשוק ישראלי פולות מספר מכללות די מצליחות בתחום ויש גם מקדמי אתרים ותיקים שגם הם יכולים להעביר לכם ידע שצברו בתחום, אך ההחלטה לגבי בחירת מקום ללמוד בקורס לקידום כמובן שבידכם.

שיהיה בהצלחה!